|
BESEDILO ČLENOV
1. člen
V Zakonu o vojnih veteranih (Uradni list RS, št. 63/95)
se v 1. členu dodata nova drugi in tretji odstavek, ki
se glasita:
"Društvu ali zvezi vojnih veteranov lahko
ministrstvo, pristojno za vojne veterane, podeli status
društva, ki deluje v javnem interesu za obdobje petih
let. Ministrstvo podeli status društva, ki deluje v
javnem interesu na podlagi temeljnega akta in programa
društva, ki zagotavlja dejavnost javnega pomena, zlasti
na področju socialno-zdravstvenega skrbstva za članstvo,
ohranjanje zgodovinskega izročila, skrbi za ohranjanje
vojnih grobišč, mednarodne dejavnosti ter na podlagi širše
družbene aktivnosti in porabe sredstev društva v določenem
obdobju, iz katerih je razvidno, da delovanje društva
presega interese njegovega članstva.
Podrobnejše kriterije za podelitev statusa društva v
javnem interesu predpiše minister, pristojen za vojne
veterane."
2. člen
V 3. alinei 2. člena se črta podpičje in dodajo besede:
"ali mu je bilo na tej podlagi podeljeno državno
odlikovanje, oziroma, ki udeležbo v NOV Slovenije dokaže
z drugo javno listino" in podpičje.
V 6. alinei 2. člena se besede "narodne zaščite
ter" nadomestijo z besedami: "oboroženi
pripadnik narodne zaščite ter pripadnik" in
nadaljnje besedilo.
3. člen
Za 2. členom se doda nov 2.a člen, ki se glasi:
"Vojni veteran po tem zakonu je tudi član
Predsedstva Republike Slovenije in član republiške
koordinacijske skupine in podskupine, ki je to dolžnost
opravljal v času vojaške agresije na Republiko
Slovenijo od 26.6. do 18.7.1991.
Ne glede na pogoje iz 6. alinee 2.člena tega zakona je
vojni veteran tudi oseba, ki je v obdobju od 17.5.1990 do
25.6.1991 opravljala dolžnosti organizatorja Maneverske
strukture narodne zaščite ter oseba, ki je po odločitvi
organizatorja Maneverske strukture narodne zaščite v
tem obdobju opravljala naloge narodne zaščite, med
katere je šteti tajno zbiranje, varovanje in hrambo orožja,
streliva in vojaškega materiala oziroma vojaških ali
obrambnih dokumentov v zasebnih oziroma neuradnih
prostorih in lokacijah ter izvajanje obveščevalne in
protiobveščevalne dejavnosti.
Za organizatorja Maneverske strukture narodne zaščite
se šteje oseba, ki je v obdobju iz prejšnjega odstavka
opravljala funkcijo republiškega sekretarja za obrambo,
republiškega sekretarja za notranje zadeve, republiškega
in pokrajinskega načelnika narodne zaščite, namestnika
in pomočnika republiškega in pokrajinskega načelnika
narodne zaščite, občinskega načelnika narodne zaščite
ter oseba, ki je bila po odločitvi pristojnega organa za
notranje zadeve določena za organiziranje Maneverske
strukture narodne zaščite v okviru organov za notranje
zadeve.
Vojni veteran je tudi pripadnik bivše Jugoslovanske
ljudske armade (v nadaljevanju: JLA), ki je po nalogu
pristojnih organov Republike Slovenije od 17.5.1990 do 18.7.1991
izvajal vojaške obveščevalne in protiobveščevalne
naloge v korist Republike Slovenije.
Vojni veteran po tem zakonu ne more biti oseba, ki je
prestopila iz JLA, pa ni bila udeležena v neposrednih
obrambnih aktivnostih, oseba, ki ni prestopila iz JLA na
podlagi poziva Predsedstva Republike Slovenije o prestopu
pripadnikov JLA do določenega roka ter oseba, ki je v času
agresije na Republiko Slovenijo redno služila vojaški
rok ali je bila na civilnem služenju vojaškega roka,
razen če je bila udeležena v neposrednih obrambnih
aktivnostih."
4. člen
V 6. členu se črtata prvi in drugi odstavek.
Za tretjim odstavkom, ki postane prvi odstavek, se doda
nov drugi odstavek, ki se glasi:
"Ne glede na določbo prejšnjega odstavka lahko
vojni veteran po lastni izbiri uveljavi pravico do
zdraviliškega in klimatskega zdravljenja samo po tem
zakonu ali po drugem predpisu."
5. člen
V 7. členu se za prvim odstavkom doda nov drugi
odstavek, ki se glasi:
"Vojni veteran - tujec z dovoljenjem za stalno
prebivanje v Republiki Sloveniji ima enake pravice kot
vojni veteran - državljan Republike Slovenije s stalnim
prebivališčem v Republiki Sloveniji.".
Sedanji drugi odstavek postane tretji odstavek.
6. člen
V 9. členu se doda nov prvi odstavek, ki se glasi:
"Osnova za odmero pravic po tem zakonu je enaka
osnovi za odmero invalidnine vojnega invalida po zakonu o
vojnih invalidih iz januarja tekočega leta (v nadaljnjem
besedilu: odmerna osnova)."
V sedanjem prvem odstavku, ki postane drugi odstavek, se
besedilo: "je enaka osnovi za ugotavljanje pravice
do invalidskega dodatka po zakonu o vojnih invalidih"
nadomesti z besedilom "znaša 45 % odmerne osnove."
7. člen
Besedilo drugega odstavka 11. člena se spremeni, tako da
se glasi:
"Za organizatorja narodne zaščite se po tem zakonu
šteje vojni veteran iz tretjega odstavka 3. člena tega
zakona."
8. člen
V 14. členu se beseda "osnove" nadomesti z
besedama: "odmerne osnove iz januarja tekočega leta".
Za prvim odstavkom se doda nov, drugi odstavek, ki se
glasi:
"Ne glede na tretji odstavek 6. člena tega zakona
uveljavljena pravica do dodatka za rekreacijo upokojencev
po predpisih o pokojninskem in invalidskem zavarovanju ne
vpliva na pravico do letnega prejemka."
9. člen
V 15. členu se doda nov, drugi odstavek, ki se glasi:
"Vojnemu veteranu s stalnim prebivališčem v tujini
se v času, ko je na ozemlju Republike Slovenije,
zagotavlja plačilo zdravstvenih storitev v okviru
obveznega zdravstvenega zavarovanja v celoti.".
10. člen
V prvem odstavku 26. člena se za besedo "knjižice"
postavi vejica, besede "ali drugega ustreznega
dokazila" pa se nadomestijo z besedami: "odločbe
ali potrdila pristojnega državnega organa oziroma
nosilca javnih pooblastil ali druge javne listine"
in vejica.
Za prvim odstavkom 26. člena se doda nov drugi odstavek,
ki se glasi:
"Ob načelu dejanske vzajemnosti se za javno listino
po prejšnjem odstavku šteje tudi odločba ali drug
pravni akt tuje države ali tujega organa, s katerim je
osebi priznan čas udeležbe v NOV Slovenije v
pokojninsko dobo."
Dosedanja drugi in tretji odstavek postaneta tretji in četrti
odstavek.
11. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.
OBRAZLOŽITEV:
Državni zbor Republike Slovenije je na 7. seji, dne 18.11.1997
opravil prvo obravnavo predloga zakona o spremembah in
dopolnitvah zakona o vojnih veteranih in sklenil, da je
predlog zakona primerna podlaga za pripravo predloga
zakona za drugo obravnavo. Z dodatnim skepom je Državni
zbor predlagatelju zakona naložil, da predlog zakona
pripravi za drugo obravnavo v sodelovanju z Vlado
Republike Slovenije. Pri tem je Državni zbor sprejel
tudi naslednja stališča:
1. Predlagatelj naj upošteva mnenje Sekretariata za
zakonodajo in pravne zadeve.
2. Predlagatelj naj zakon preoblikuje tako, da bo upošteval,
da gre status vojnega veterana dodatno le naslednjim
upravičencem:
- pripadnikom Maneverske strukture narodne zaščite vse
od pričetka odvzema orožja s strani JLA v maju 1990 do
pričetka agresije ne glede ali so bili v obdobju
agresije še vključeni v odpor ali ne
- osebam, ki so po odredbi organizatorjev Maneverske
strukture narodne zaščite do začetka agresije na
Republiko Slovenijo več kot tri mesece zbirale, hranile
ali varovale orožje ter vojaški material oziroma
dokumentacijo;
- članom in neposredno vključenim v poveljujoče
strukture (predsedstvo, koordinacijska skupina in
podskupina) v času agresije;
- pripadnikom bivše JLA, ki so po nalogu pristojnih
organov Republike Slovenije izvajale vojaške obveščevalne
in protiobveščevalne naloge v korist Republike
Slovenije, ne pa prestopnikom iz JLA, ki niso bili vključeni
v neposrednih obrambnih aktivnostih in osebam, ki so
redno služile vojaški rok.
3. Predlagatelj naj v predlog zakona vnese še druge
dopolnitve k zakonu o vojnih veteranih, kjer gre za
nedoslednosti ali neoperativnosti v dosedanjem izvajanju
navedenega zakona in sicer za:
- ureditev statusa vojnega veterana za oborožene
pripadnike narodne zaščite;
- ureditev zakonskih možnosti ter pogojev za podelitev
statusa društva, ki deluje v javnem interesu ter
ureditve lastninske pravice v zvezi z razpolaganjem na
družbeni lastnini;
- uveljavitev statusa veterana na podlagi javne listine
za vsa obdobja po zakonu o vojnih veteranih in zakonu o
spremembah in dopolnitvah zakona o vojnih veteranih;
- uveljavitev pravice do zdraviliškega in klimatskega
zdravljenja samo po zakonu o vojnih veteranih ali samo po
drugem zakonu po lastni izbiri;
- izenačitev pravic vojnih veteranov - tujcev s stalnim
prebivališčem v Republiki Sloveniji z državljani
Republike Slovenije;
- uskladitev osnove za odmero pravic po zakonu o vojnih
veteranih z odmerno osnovo za vojne invalide;
- uskladitev pravic vojnih veteranov s stalnim prebivališčem
v tujini z zagotovilom plačila zdravstvenih storitev v
okviru obveznega zdravstvenega zavarovanja, ko prebivajo
na ozemlju Republike Slovenije.
Predlagatelj zakona je v sodelovanju z Vlado Republike
Slovenije pri pripravi predloga zakona za drugo obravnavo
upošteval vsa stališča Državnega zbora in
Sekretariata za zakonodajo in pravne zadeve, razen stališča
Državnega zbora v zvezi z ureditvijo lastninske pravice
društev vojnih veteranov v zvezi z razpolaganjem na družbeni
lastnini, saj je navedeno materijo ustrezno uredil že
sprejeti zakon o lastninjenju nepremičnim v družbeni
lastnini (Uradni list RS, št. 44/97). Besedilo predloga
zakona je predlagatelj tudi redakcijsko popravil in
izboljšal. Stališče in sklepe Državnega zbora
Republike Slovenije in Sekretariata za zakonodajo in
pravne zadeve je predlagatelj upošteval na naslednji način:
Z dopolnitvijo 1. člena zakona o vojnih veteranih z
novim drugim in tretjim odstavkom se društvom in zvezam
vojnih veteranov omogoča pridobitev statusa društva, ki
deluje v javnem interesu ter pooblašča pristojnega
ministra za izdajo podzakonskega akta, s katerim se
opredelijo natančnejši kriteriji za podelitev statusa
društva v javnem interesu.
Dopolnitev 3. alinee 2. člena omogoča priznanje statusa
vojnega veterana osebi, ki po osnovnem besedilu zakona ne
bi izpolnjevale pogojev za priznanje tega statusa, ker ji
čas udeležbe v NOV Slovenije ni bil priznan v
pokojninsko dobo kot posebno dobo po predpisih o
pokojninskem in invalidskem zavarovanju, pa jim je bil iz
naslova aktivne udeležbe v NOV Slovenije ali posebnih
zaslug pri obrambi svobode Slovenije iz tega obdobja
podeljeno državno odlikovanje, oziroma bi svojo udeležbo
oziroma aktivno in organizirano sodelovanje za cilje NOV
Slovenije lahko dokazale z drugo verodostojno javno
listino. Gre torej za osebe, ki zaradi posebnih okoliščin
posebne dobe do sedaj niso uveljavile (osebe brez vsakršne
pokojninske ali zavarovalne dobe, gospodinje, ipd.), ki
pa o svoji udeležbi v NOV Slovenije posedujejo ustrezno
javno listino, izdano po prej veljavnih predpisih ter
osebe, ki svojo udeležbo v narodnoosvobodilnem gibanju
med drugo svetovno vojno lahki dokažejo s podeljenim državnim
odlikovanjem. Z dopolnitvijo 6. alinee 2. člena zakona
se precizira v praksi pogosto sporen krog pripadnikov
narodne zaščite, ki jim gre status vojnega veterana. V
skladu z drugim odstavkom 69. člena zakona o obrambi in
zaščiti (Ur.list RS, št.15/91) bo status vojnega
veterana lahko uveljavil le oborožen pripadnik narodne
zaščite, ki je ob agresiji na RS v letu 1991 opravljal
obrambne ali varnostne dolžnosti v okviru oboroženih
sil, skupaj z organi za notranje zadeve ali v okviru
drugih oboroženih organizacijskih struktur narodne zaščite.
Novi 3. člen ureja status vojnega veterana osebam, ki
sicer niso opravljale vojaške dolžnosti v vojni ali
vojaški agresiji na Republiko Slovenijo v času od 26.6
do 18.7.1991, kar je pogoj za priznanje statusa veterana
po 1. členu zakona, vendar jim je zaradi pomembnosti
njihove dejavnosti in aktivnosti pri pripravi in
organizaciji obrambe Republike Slovenije pred vojaško
agresijo, potrebno priznati status in pravice vojnega
veterana. Gre za člane Predsedstva Republike Slovenije
ter člane republiške koordinacijske skupine in
podskupine, ki so to funkcijo ali dolžnost opravljali v
času vojaške agresije na Republiko Slovenijo ter
organizatorje Maneverske strukture narodne zaščite, ki
so od izdaje ukaza bivše JLA o razorožitvi Teritorialne
obrambe RS dne 17.5.1990 do začetka vojaške agresije na
RS dne 25.6.1991 opravljali dolžnosti organizatorja
MSNZ, ne glede na to, ali so bili v času vojaške
agresije na RS še vključeni v oborožen odpor ali ne. V
tretjem odstavku so tudi taksativno naštete skupine
oseb, ki so po svoji tedanji funkciji oziroma po odločitvi
pristojnega državnega organa operativno vodile in
organizirale priprave zoper vojaško agresijo na
Republiko Slovenijo leta 1991 ter jih je po tem zakonu šteti
za organizatorje Maneverske strukture narodne zaščite.
Po drugem odstavku tega člena je vojni veteran tudi
oseba, ki je po nalogu organizatorja Maneverske strukture
NZ v obdobju od 17.5.1990 do 25.6.1991 neposredno
izvajala naloge narodne zaščite (pripadnik Maneverske
strukture narodne zaščite), med katere je šteti hrambo
orožja, streliva in drugega vojaškega materiala v
ilegalnih prostorih oziroma lokacijah ter izvajanje obveščevalne
in protiobveščevalne dejavnosti za cilje obrambe in
varnosti Republike Slovenije. V skladu s predlagano
dopolnitvijo zakona bo status vojnega veterana lahko
uveljavil tudi pripadnik bivše JLA, ki je po nalogu
pristojnih slovenskih organov pred ali med vojaško
agresijo na RS opravljal obveščevalne ali protiobveščevalne
naloge v korist RS ter bil ob tem izpostavljen veliki
nevarnosti in tveganju, kar ga nedvomno moralno upravičuje
do priznanja statusa vojnega veterana po tem zakonu.
S črtanjem prvega in drugega odstavka 6. člena bo
odpadel starostni pogoj 50 let za uveljavljanje pravic po
zakonu, kar pomeni, da bi vojni veterani iz
osamosvojitvene vojne v letu 1991 poleg statusa vojnega
veterana in priznanja pokojninske dobe (drugi odstavek 6.
člena), kar po osnovnem besedilu zakona uveljavljajo ne
glede na doseženo starost, lahko uveljavili tudi vse
druge pravice po zakonu (veteranski dodatek, dodatek za
pomoč in postrežbo, letni prejemek, zdravstveno
varstvo, zdraviliško in klimatsko zdravljenje, brezplačno
vožnjo, pogrebnino), če bodo izpolnjevali predpisane
pogoje za priznanje posameznih pravic. Po tretjem
odstavku 6. člena osnovnega zakona vojni veteran lahko
uveljavi pravice po tem zakonu, če teh ali podobnih
pravic ne more uveljaviti po drugih predpisih ali v tuji
državi. S tem je pri posameznih pravicah razvrednoteno
varstvo po tem zakonu, saj upravičenec teh pravic sploh
ne more uveljaviti, če jih lahko uveljavi po drugih
predpisih. Z novim drugim odstavkom 6. člena bi se
izognili vodenju dvojnih postopkov za uveljavitev
istovrstne pravice. (Po veljavni ureditvi vojni veteran
lahko uveljavlja pravico do zdraviliškega in klimatskega
zdravljenja po tem zakonu le, če bi neuspešno
uveljavljal tovrstno pravico po predpisih o zdravstvenem
varstvu in zdravstvenem zavarovanju).
Po zakonu o vojnih veteranih se status vojnega veterana
zagotavlja tudi tujcem - borcem in drugim udeležencem
NOV Slovenije ter pripadnikom TIGR-a v obdobju od
septembra 1927 do 13.5.1941. V drugem odstavku 7. člena
osnovnega zakona je urejen tudi obseg varstva vojnih
veteranov - tujcev, vendar le tistih s stalnim prebivališčem
v tujini. S predlagano dopolnitvijo 7. člena zakona (5.
člen predloga zakona) je potrebno določiti tudi obseg
varstva vojnih veteranov - tujcev z dovoljenjem za stalno
prebivanje v Sloveniji.
S spremenjenim 9. členom osnovnega zakona (6. člen
predloga zakona) se kot osnova za odmero pravic vojnim
veteranom upošteva osnova za odmero invalidnine vojnega
invalida po zakonu o vojnih invalidih.
Po drugem odstavku 11. člena osnovnega besedila zakona
se za organizatorja narodne zaščite šteje vojni
veteran iz šeste alinee 2. člena zakona, ki je bil po
odločitvi pristojnega organa določen za organiziranje
maneverske strukture narodne zaščite v pripravah zoper
vojaško agresijo na Republiko Slovenijo v letu 1991. Ker
je v predlaganem tretjem odstavku 3. člena predloga
zakona točno določen krog vojnih veteranov, ki jih je
po tem zakonu šteti za organizatorje Maneverske
strukture narodne zaščite in se jim že po osnovnem
zakonu zagotavlja širši obseg pravic, je obstoječa
opredelitev organizatorja narodne zaščite iz drugega
odstavka 11. člena, ki se v celoti nanaša na
organizatorje Maneverske strukture narodne zaščite,
brezpredmetna.
Letni prejemek se bo na podlagi 8. člena predloga zakona
določal v višini odmerne osnove iz januarja tekočega
leta in ga bodo upravičenci lahko uveljavili ne glede na
to, ali so uveljavili pravico do dodatka za rekreacijo
upokojencev. Po veljavni ureditvi (tretji odstavek 6. člena
zakona) namreč uveljavitev pravice do dodatka za
rekreacijo upokojencev onemogoča uveljavitev pravice do
letnega prejemka, s čimer je osiromašeno posebno
veteransko varstvo, saj je veliki večini upravičencev
onemogočena uveljavitev ugodnejše pravice po tem zakonu.
Z dopolnjenim 15. členom osnovnega zakona (9. člen
predloga zakona) se vojnim veteranom - državljanom RS in
tujcem s stalnim prebivališčem v tujini v času, ko so
na ozemlju Republike Slovenije, zagotovlja plačilo
zdravstvenih storitev v okviru obveznega zdravstvenega
zavarovanja v celoti. Določba 15. člena veljavnega
zakona o plačilu zdravstvenih storitev v višini razlike
do polne vrednosti storitev, je smiselna in zadostna le
za upravičence s stalnim prebivališčem v Sloveniji, ki
so tu že obvezno zdravstveno zavarovani, medtem ko za
vojne veterane s stalnim prebivališčem v tujini pomeni,
da se jim bo refundiral le (praviloma manjši) del cene
zdravstvene storitve.
S predlagano dopolnitvijo prvega odstavka 26. člena
zakona (10. člen predloga zakona) se konkretizira pojem
"drugega ustreznega dokazila", na podlagi
katerega se stranko lahko vpiše v evidenco vojnega
veterana in izda izkaznica vojnega veterana.Z vpisom v
evidenco torej stranka uveljavi status vojnega veterana,
ne da bi bila o tem izdana posebna odločba v upravnem
postopku. Ker je pod pojmom drugega ustreznega dokazila
razumeti vsa dokazna sredstva po zakonu o splošnem
upravnem postopku, torej tudi zaslišanje prič ali same
stranke, je potrebno natančneje določiti, da je vpis v
evidenco vojnega veterana dopusten le na podlagi ustrezne
javne listine (vojaške knjižice ali potrdila
pristojnega državnega organa za vojne veterane iz vojne
za Slovenijo leta 1991, odločbe o imenovanju za načelnika,
namestnika ali pomočnika načelnika republiškega in
pokrajinskega načelnika narodne zaščite ter odločbe o
imenovanju občinskega načelnika narodne zaščite za
organizatorje Maneverske strukture narodne zaščite
oziroma ustreznega potrdila organa za notranje zadeve za
organizatorje Maneverske strukture narodne zaščite v
okviru organov za notranje zadeve ter znaka Maneverske
strukture NZ ali ustreznega potrdila pristojnega državnega
organa za pripadnike Maneverske strukture NZ iz drugega
odstavka 3. člena zakona), za katero velja zakonita
domneva o resničnosti tistega, kar se v taki javni
listini potrjuje ali določa. Status vojnega veterana iz
naslova udeležbe v NOV Slovenije bi po predlaganem
drugem odstavku lahko uveljavili tudi tujci, ki posebne
dobe iz naslova udeležbe v NOV Slovenije po predpisih o
pokojninskem in invalidskem zavarovanju praviloma sploh
niso uveljavljali, jim je pa to obdobje priznano v
pokojninsko dobo po predpisih in z ustreznim aktom tuje
države. Pogoj za upoštevanje tuje pokojninske odločbe
ali druge ustrezne tuje listine kot podlage za priznanje
statusa vojnega veterana predstavlja obstoj dejanske
reciprocitete med državama glede medsebojnega
priznavanja listin, da torej v državi, v kateri je bila
listina izdana, velja isti pravni režim glede javnih
listin, izdanih v naši državi.
|
|